vrijdag 1 september 2017

Opstand (boze bomen) te Kruisweg!

Vanaf 20 augustus was ik in Rotterdam, maar op vrijdag 1 september weer in Groningen.
Tijdens een wandeling met de hond treffen we in het bos van Kruisweg verschillende posters aan zoals hieronder:


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Met punaises zijn ze aan de dikste bomen langs de hoofdroute door het bos bevestigd.
Ik onderscheid zes verschillende teksten, afgedrukt op A4 en netjes geplastificeerd.

Van een echte Nijntje als: BOS IS BOOS :(

Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Tot verwijzingen naar Engelstalige technische hoogstandjes als:
"RED ONS BOS VAN DE HARVESTER!"


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

En: "GEEN HARVESTER IN ONS MOOIE BOS"


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Maar ook de nodige dramatiek: 
"DE KRUISWEG VAN EEN GELIEFD BOS".


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Verder een wat boute stellingname: 
"Met Staatsbosbeheer geen bos meer"


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Dan nog twee posters met als thema de kap van gezonde bomen: 
"STOP de vernietiging van GEZONDE BOMEN" en
"GEEN GEZONDE BOMEN OM :(


Kruisweg, vrijdag 1 september 2017. Foto: Blogwachter.

Over die gezonde en zieke essen wil ik het nog een keer hebben.
Want helaas zijn de bomen niet állemaal gezond.
Sommige essen zijn zelfs morsdood, en moeten écht om.
Maar zeker niet allemaal, en/of onmiddellijk.
Zo lijkt de essentaksterfte volgens veel deskundigen, waaronder de Universiteit Wageningenniet per definitie volledig en/of onomkeerbaar.
De door Staatsbosbeheer in gang gezette eenmalige, uiterst radicale aanpak - met behulp van hypermoderne oogstmachines - lijkt dan ook vooral een kwestie van gebrek aan geld voor (onder meer): periodieke inspecties, daadwerkelijk bósbeheer, een weldoordachte visie en vooral: maatwerk.
Want maatwerk kost tijd, mankracht en dus: geld.
Terwijl de essentaksterfte Staatsbosbeheer al zoveel geld kóst.
Ongelukkig genoeg is Staatsbosbeheer juist, op dringend verzoek van landelijke politici, de (bijna onmogelijke) uitdaging aangegaan om 'de eigen broek op te houden'. 

Linksom of rechtsom: deze spontane poster-actie van een onbekende doet mij echt goed.
Want ik begon haast een beetje bang te worden de enige "boze boom" in het dorp te zijn.
Terwijl ons bos zonder "breed draagvlak" van laten we zeggen 'normale' mensen niet veel kans maakt.
Eén is niets, met twee heb je iets, en drie is een menigte, zeggen bedrijfskundigen.
Of, in dit geval, een bos!


Cartoon verkegen via internet. Spandoek: De buurt is aan Z!

Het is waar: ter plekke werd een heuse actiegroep in het leven geroepen, genaamd "bosgroep Kruisweg".
Heeft iemand ervan gehoord?
Voor wellevende, rationele (géén emoties), planmatige (stappenplannen), genuanceerde (enerzijds, anderzijds), analytische (opsommingen, samenvattingen), omzichtige (niemand voor het hoofd stoten) en vooral blijmoedige deelname aan deze actiegroep ontbrak het Blogwachter ("ongericht", "emotioneel", "geagiteerd") helaas aan de benodigde (sociale) vaardigheden.
En misschien ook wel een beetje aan het geduld (het is immers vijf voor twaalf).
Zelf denk ik dat emoties signalen zijn.
Mijn emoties vertellen mij dat er iets moet gebeuren, en wel zo snel mogelijk.

Ook Dorpsbelangen heeft naar eigen zeggen gepleit voor 'gefaseerde kap', hoewel inmiddels alweer enige tijd geleden.
Maar tot voor kort wisten de meeste dorpelingen helaas nog van niets.
Terwijl er het komende jaar zéker al zal worden gekapt.
Als het aan Staatsbosbeheer ligt zelfs deze (na)zomer al.
Dit in verband met de op 23 september geplande "Tocht om de Noord", een wandeling door Kruisweg die honderden onschuldige wandelaars in de gevarenzone van vallende essen zou kunnen brengen.

Gealarmeerd door de naderende kap bracht ik een zelfgemaakte flyer rond, die ik - met behulp van een doos kleurpotloden van mijn dochter - aanvankelijk zelfs eigenhandig inkleurde:


Door Blogwachter gemaakte en gefotografeerder flyer, zoals verspreid door Kruisweg en omstreken. De cartoon is van oorsprong Engelstalig, en de tekstballon is aangepast: "Januari 2018"; "Die kerstbomen kregen we kado op nieuwjaarsdag". De afkortig SBB staat voor Staatsbosbeheer.  

Ondertussen was ik al begonnen met het schrijven van deze blogs.
Maar tot mijn verbazing werd de blog 'Wie is Blogwachter' (uitsluitend voor de volledigheid toegevoegd) verreweg het meest gelezen.
Waarom toch?!
Wie ik ook ben: er helpt nu tóch geen moedertjelief meer aan! 
Daarbij: eigenlijk weet ik het zelf niet.
Het ís me nogal een existentiële vraag, in relatie tot het redden van een paar bossen.

Toegegeven: op dit moment wil ik eigenlijk ook wel erg graag weten WIE deze posters opgehangen heeft.
Want: niets menselijks is mij vreemd.
Alleen is maar alleen.
Enzovoort.
Eventuele bekentenissen zijn welkom op marnebosjes@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten